Bizonyára sokan hallottak már a január 8-án Egerben történt balesetről, amikor két fiatal felmászott az Eger-Rendező vasútállomáson álló néhány üres tartálykocsi tetejére. Mind a ketten súlyosan megsérültek.
Rövid hírünkben összefoglaljuk Önöknek, hogy mit szabad és mit nem szabad tenni a vasútállomásokon.
Utasforgalom részére megnyitott terület
Gyakran hallható akár az állomásokon a hangosbemondóból vagy látható kiírásokban, hogy "utasforgalom részére megnyitott terület". Na de mi az az utasforgalom részére megnyitott terület?
Leegyszerűsítve: az állomás olyan területe, ahová az egyszeri utas utazás céljából menni szokott. Ilyen például a jegypénztár, a mosdó, a peron, a vonat fedélzete. Nagyobb állomásokon, pl. Székesfehérváron is a peron végén figyelmeztető tábla van elhelyezve, ami jelzi, hogy véget ér az utasok számára megnyitott része az állomásnak.
Nem utasforgalom részére megnyitott terület a peron nélküli vágányok területe, a forgalmi iroda, a tartálykocsik teteje, a felsővezetéktartó oszlopok (ha van), a nyílt vonalak melletti közvetlen sáv, a vonat alatt stb.
Jegyezzük meg: utasforgalom részére megnyitott területen szabadon lehet tartózkodni, azon kívül viszont életveszélyes és szigorúan tilos!
A vonat tetejére nem mászunk fel
Két okból sem:
- leeshetünk és könnyen összetörhetjük magunkat,
- vagy a felsővezeték közelébe kerülünk és megráz az áram.
Huszonöt kilovolt
Csak összehasonlításképpen. Otthon is bele lehet halni, ha valaki belenyúl a konnektorba. Itt Magyarországon az aljzatokban levő áram feszültsége kb. 230V. Nos, a vasúti felsővezeték feszültsége kb. 110-szer ennyi. Száztízszer. Ebből következik, hogyha nem is érintkezünk közvetlenül a vezetékkel, hanem csak a közelébe kerülünk, annak is csúnya vége lesz. Esős, párás, nedves időben meg főleg. Harmadfokú égési sérüléseket lehet szenvedni akár már akkor is, ha másfél-két méterre vagyunk a kábeltől.
És a sínek közé miért nem?
Egyszerű. Azért, mert nem tudhatod, hogy melyik irányból mikor fog áthajtani rajtad 80-100-120 km/órás sebességgel egy több tíz, száz, akár több ezer tonnás szerelvény. Akkor sem tudhatod, ha azt mondod, hogy tudod. Hagyd meg a vágányok között járkálást a vasutasoknak. Hidd el, ők jobban tudják mint te, vagy én.
Tudom, tudom...
ez pont azokhoz nem fog eljutni akik ilyeneket csinálnak. De akkor is, így legalább én mindent megtettem.
kép forrása: Vasutas Magazin Online (www.vasutasmagazin.hu)