Levelet küldtem az Önkormányzatnak

 A Párbeszéd a helyi járatról projekttel kapcsolatban e-mailt küldtem Polgármester Úrnak és az Önkormányzatnak. A levelet az alábbiakban olvashatják.

Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt Önkormányzat!

A Móri közlekedés internetes oldal szervezésében 2023. május 29. és június 19. között valósult meg a “Párbeszéd a helyi járatról” elnevezésű projekt, mely az utazóközönség – pozitív és negatív – véleménye, problémái, kritikája alapján hivatott a móri helyi járatos közszolgáltatás problémáit, hibáit, javítandó részeit felvázolni, valamint a további fellépő utazási igényeket dokumentálni. Ennek keretében a móriaknak lehetőségük volt egy online kérdőív kitöltésére, amelynek eredményeiről és a konrét javaslatokról jelen levelemben kívánok beszámolni az Önkormányzat számára.

Engedje meg, hogy röviden bemutatkozzam. Hornich Barnabás vagyok, móri lakos, 15 éves, és jelenleg Székesfehérváron tanulok a Teleki Blanka Gimnáziumban német nyelv szakon. A közlekedés iránti érdeklődésem akkor kezdődött, amikor ötödikes koromban elkezdtem a móri helyi járattal ingázni az iskolába (ekkor még a Móri Petőfi Sándor Általános Iskolába jártam). Azóta a buszozás az életem részévé vált – mind a hétköznapi közlekedés, mind pedig az azóta kialakult személyes kötelékek, na és persze nem utolsósorban maga a hobbi következtében. Az utóbbi időben több negatív véleményt is hallottam a móri helyi járatról az ismerőseim, valamint a kicsivel több mint egy éve megalapított “Móri közlekedés” információs oldalam révén. Ezen felbuzdulva megkértem az utazóközönséget, és azokat is, akik szeretnének, de valamilyen okból nem tudnak a helyi járattal utazni, hogy mondják el a véleményüket. Így jött létre az a projekt, melynek ez az e-mail a következő lépése.

Elsőként kérem, hogy tekintse meg a kérdőívet, annak kérdéseit az alábbi oldalon az eredmények érthetősége érdekében. Szeretném tájékoztatni arról is, hogy néhány további kérdés az egyes kérdéseknél megjelölt válaszok függvényében jelenik meg, ezért javaslom, hogy “töltse ki” a kérdőívet (ez az eredményen nem változtat, már nem lehet beküldeni).

https://www.cognitoforms.com/BarnabásHornich/PárbeszédAHelyiJáratról

Kérem, vessen egy pillantást a kérdőív eredményeire is, amelyeket a “Párbeszéd – Eredmények” nevű mellékletben találhat meg. A kérdőív részletes elemzését, valamint a néhány kérdés esetében érkezett szöveges válaszokat a “Párbeszéd – elemzés” nevű táblázat, az önkormányzatnak írt üzeneteket (ld. kérdőív utolsó kérdése) pedig a “Párbeszéd – Üzenetek az Önkormányzatnak” dokumentum tartalmazza. Az összes itt felsorolt dokumentumot az e-mailhez mellékeltem.

Mint az az eredményekből is látszik, a móriak nagy része nem elégedett a helyi járatos szolgáltatással, és a saját tapasztalataim is azt mutatják, hogy e téren van még hova fejlődni.

Elsőként a móriak által legtöbbször felhozott problémát szeretném megemlíteni: a sokszor előforduló, menetrendtől való drasztikus eltéréseket. A kérdőívet kitöltők közül 198-an tapasztalták már, hogy késik, vagy rosszabb esetben siet az autóbusz a menetrendhez képest. Úgy gondolom, hogy az emberek alapvetően megértik a kisebb, pár perces késéseket, mely gyakran a közúti közlekedés sajátosságai (torlódás, lassú járművek, kerékpárosok, traktorok… stb.) miatt alakul ki. Azonban a móri helyi járat sokszor akár 10-15 perceket késik, de olyan is gyakran előfordul, hogy 5-10 perccel előbb elhagyja a megállóhelyeket. Egy utas véleménye szerint “több kifogásolható dolog is van: Az időben indulás. Ne pár perccel előbb induljon a hajnali járat. Illetve ne akkor amikor a sofőrnek megfelelő.” Ugyanis szinte mindennapos az, hogy a reggeli buszok sietnek. Emiatt többen tettek már panaszt, köztük jómagam is. Egy szó mint száz: célszerű lenne figyelmeztetni a sofőröket a menetrend betartására.

Számtalan esetben hallottam arról a problémáról, hogy a városunk bizonyos részeit a helyi járat egyáltalán, vagy szinte alig érinti. Ezt személyesen is tapasztalom, hiszen az Autóbusz-állomás-Bányász vigadó-Major utca-Velegi úti lakótelep útvonal korántsem fedi le a teljes várost, annak ellenére, hogy a kihagyott részen is emberek élnek, akiknek a környezetbarát – vagy egyáltalán bármilyen – közlekedéshez szükségük volna a helyi autóbuszokra. A legégetőbb, egyben a legtöbbet említett ilyen városrész a Víziváros, valamint az ettől északra fekvő területek, úgymint Mónus Illés utca, Tábor utca. A Mór területének kb. ¼ részét kitevő terület egyetlen részét sem érinti helyi autóbuszvonal, mely nagymértékben megnehezíti az ott élők városközpontba, iskolába, óvodába stb. való bejutását. Jelenleg a buszok a városközpont irányából kifelé a Rákóczi utcán haladnak végig, majd visszafelé ugyanezen útvonalon térnek vissza a Vértes áruházhoz, ahonnan járattól függően a Bányász-telep vagy a Velegi úti lakótelep felé folytatják az útjukat. Való igaz, hogy jelenleg ezeken a területeken autóbuszos személyszállításra alkalmas létesítmények – gondolok itt főként a megállóhelyekre – nincsenek, azonban úgy gondolom, hogy ezek kiépítéséig ideiglenes autóbusz-megállóhelyek kijelölésével ezt a problémát orvosolni lehetne. Megértem, és tiszteletben tartom azt, hogy mindenre egyszerre nem lehet pénzt fordítani.

Hasonlóan fontos probléma az is, hogy a helyi buszokkal nem lehet eljutni a vonatokhoz, a vasútállomásra. A válaszadók 84%-a, azaz 457 ember fontosnak tartaná azt, hogy a városból a vonatokhoz, valamint a vasútállomásról a város irányába való eljutás lehetőségét biztosítsa a helyi járatos menetrend. Ez jelenleg semmilyen formában nincsen megoldva, az 1E járatok elhaladnak a vasútállomás előtt, azonban nem állnak meg az épületnél. Az infrastruktúra tekintetében csupán egy autóbuszmegálló táblára lenne szükség, és a jelenleg parkolóként funkcionáló sáv elejét buszmegállóvá átalakítani. A vasút elég kihasznált, ezért kiemelten fontos lenne az, hogy a Mórról vagy Mórra utazók a városon belüli közlekedéshez igénybe tudják venni az autós utazásnál sokkal környezetbarátabb közösségi közlekedést, amellett, hogy 1944-ben a móri helyi járat pontosan ezzel a céllal üzemelt.

A vonalhálózati kérdéshez tartozik még az Akai úti bevásárlóközpontba való eljutás lehetősége is. A jelenlegi menetrend szerint az 1E járatok a bevásárlóközpont közelében ugyan megállnak, de ezt csupán az ipartelep megközelíthetősége érdekében teszik, és csakis a gyárak műszakváltási idejéhez igazodva, hétköznapi napokon. Ezekkel a buszokkal a bevásárlás lehetősége nem biztosított, lévén, hogy a központból kifelé még el lehet jutni, de visszafelé már nem, hétvégén pedig még az odajutás sem megoldható. Az kitöltők közel 95%-a gondolja úgy, hogy a bevásárlóközponthoz való eljutás biztosítása a helyi járattal igenis fontos lenne. Vannak olyan családok, akiknek nincs autója, számukra is előny lenne, ha arrafelé is közlekednének buszok. Továbbá ennek segítségével a Mónus Illés utcát is be lehetne építeni a helyi járat útvonalába. Ezért javaslom, hogy vizsgálják meg ennek a lehetőségét is.

Rendszeresen megfigyelhető az is, hogy a szerződésben meghatározott útvonaltól az autóbuszjáratok eltérnek. Több ízben is megtörtént velem, hogy a Bányász-telep felől utaztam az autóbusz-állomás felé, és a vezető megkérdezte tőlem, valamint az utastársaktól, hogy meddig megyünk. Előfordult, hogy mindannyian az autóbusz-állomásig mentünk, ezért nem ment végig az útvonalon, hanem a Kapucinus tér után a Táncsics Mihály utcába kanyarodva közvetlenül az állomásra érkezett, két megállóhelyet kihagyva. Amellett, hogy a KRESZ ezt nem teszi lehetővé a Táncsics utcai súlykorlátozás miatt, szerintem ez elfogadhatatlan.

Felmerült az is, hogy hétvégén az utolsó járat 17 óra 30 perckor indul a Velegi úti lakóteleptől. A válaszokban az utazók gyakran említették ezt a problémát, hiszen e járat után több helyi busz nem közlekedik Móron. Márpedig igenis szükség lenne arra, hogy este is haza lehessen jutni tömegközlekedéssel, például egy balatoni kirándulás, vagy akár egy koncerten való részvétel után. Ezért javaslom, hogy hétvégén és hétköznap este is legyenek további járatok a hazajutás biztosítása érdekében.

Ehhez kapcsolódik, hogy a vonatok mellett a helyközi buszokhoz való csatlakozásnak is hangsúlyt kellene kapnia a menetrendben. Nem egy olyan eset van egy átlagos hétköznap során, hogy a helyi járat egy-két perccel hamarabb megy el, minthogy egy-egy helyközi busz megérkezne. “A vonatokhoz való igazításon kívül a távolsági autóbuszok járataihoz is néha jó lenne igazodni. Pl. budapesti járatok. Jelenleg még a székesfehérvári járatokat is hol el lehet érni, hol pont nem ér oda a helyi járat a csatlakozáshoz.” – írta egy kitöltő ebben a témában. Azt gondolom, hogy ezt az 1-2 percet igazán kivárhatná a helyi járat.

Problémát jelent még a sofőrök viselkedése, valamint az autóbuszok állapota is. A buszvezetők utasokkal való kommunikációja, stílusa kritikán aluli, amellett, hogy a menetjegyváltással is problémák vannak, ajánlom figyelmébe az egyik válaszadó önkormányzathoz intézett üzenetét.
A járművek állapota, tisztasága is hagy némi kívánnivalót maga után. Általában elég nagy a kosz, a buszok beáznak, ami esőben elég nagy baj tud lenni. Az egyik busznak a hátsó ajtaja hónapok óta nem működik “utasbiztonsági előírás miatt”.
E problémák megállítására, megszüntetésére javaslom, hogy az önkormányzat ellenőrizze rendszeresen az autóbuszokat és a sofőröket, szükség esetén pedig intézkedjen a problémák elhárítása érdekében.

Az utastájékoztatás terén is van mit fejleszteni. A megállóhelyeken kihelyezett menetrendi tájékoztatók nem megfelelőek, azokról érdemben nem lehet tájékozódni, hogy melyik járat milyen útvonalon közlekedik, amellett, hogy a táblákról az időjárás hatására folyamatosan töredezik le a műanyag védőréteg. Továbbá a betűk is túl apróak ahhoz, hogy mindenki számára olvashatóak legyenek. Indítványozom, hogy a jelenlegi tájékoztatók helyett az idősebbek – és természetesen minden utas – számára is könnyen értelmezhető, megfelelő méretű táblákat helyezzenek ki. A válaszadók közül 193-an tapasztalták ezt utazásuk során.

Ezenkívül úgy gondolom, szükség lenne egy modern, online felületre is, akár a városi honlapon belül, ahonnan tájékozódni lehet az autóbuszmenetrendről, a járatkimaradásokról és az esetleges rendkívüli eseményekről a buszközlekedésben. Ennek hiányát is sokan jelezték a kérdőívben.

Javaslom, hogy az autóbuszokra legyen kiírva a járat vonalszáma és útvonala, mint azt ahogyan a közszolgáltatási szerződés a cég számára előírja.

A legfontosabb problémák tehát röviden:

  • Késések, sietések mértéke
  • Hiányos vonalhálózat
  • A helyi járat a vasútállomást nem érinti, a vonatokhoz nem csatlakozik.
  • Akai úti bevásárlóközpontot nem érinti a megfelelő időben
  • A járatok eltérnek az útvonaltól
  • Túl korán van az utolsó járat
  • Helyközi buszokhoz való csatlakozások
  • Sofőrök viselkedése, menetjegyváltás, buszok állapota
  • Utastájékoztatás minősége

Indítványozom a szolgáltatás felülvizsgálatát és az itt leírtak alapján a menetrend és a vonalhálózat javítását.

Örömmel venném, ha egy személyes beszélgetésen is részt vehetnék Önnel ebben a témában.

Továbbá szeretném arról is tájékoztatni, hogy válaszlevelét a Móri közlekedés online felületein közzétenni kívánom, ehhez kérem szíves hozzájárulását.

Köszönöm a válaszát előre is!
Az együttműködés reményében tisztelettel:
Hornich Barnabás
A Móri közlekedés szerkesztője

Újabb Régebbi