Néha jólesik kutatni a régi újságokban, magazinokban, ahol érdekes történetekre bukkanhatunk többek között a móri tömegközlekedés múltjából is. Nosztalgia.
A vasútállomás felvételi épülete. Forrás: vasutallomasok.hu |
A 63. számú AKÖV figyelmébe, 1961-ből
Avagy amikor még járt a helyi járat a vasútra, de nem megfelelő időben. Vagy mégis?
Fejér Megyei Hírlap, 1961-ből. Forrás: arcanum.hu |
A móri vasútállomás főnöke a Fejér Megyei Hírlapon keresztül üzent a helyi járatokat üzemeltető, 63. számú AKÖV-nek (Autóközlekedési Vállalatnak), hogy a helyi busz érkezési ideje a vasútra nem megfelelő, túl későn van. Meglepő lehet mai szemmel látni, hogy a cikk tanúsága szerint akkoriban hatalmas tömegek utaztak helyi járattal, majd szálltak át a vonatokra. Sajnos a vasút manapság korántsem olyan népszerű, mint azokban az időkben volt.
És az AKÖV válaszolt is
A következő lapszámmal az Autóközlekedési Vállalat válasza is megérkezett. Válaszukban arra hivatkoztak, hogy az utasok nem is a helyi járattal érkeznek a vonathoz, hanem a nagyvelegi járatot veszik igénybe, ami csupán 5 perccel korábban érkezik, mint a vonat indulna. Arra kérték az utazóközönséget, hogy a velegi busz helyett a helyi járatra szálljanak fel.
Forrás: Fejér Megyei Hírlap |
Riport a telephelyről, avagy a móri volán 1969-ben
Részletesen leírja a korabeli viszonyokat közlekedés terén a Fejér Megyei Hírlap 1969. október 1-jei cikke. Látszik, hogy az útviszonyok a városon belül akkor sem voltak tökéletesek, valamint érdekes az is, hogy a központi, móri volán telephelyen túl pusztavámi és balinkai kirendeltséggel is rendelkezett a vállalat. Ebből az következik, hogy számos buszjáratot közlekedtettek akkoriban, sőt mi több, még színházba is lehetett buszozni Székesfehérvárra. Ez a cikk is azt igazolja, ahogyan a vasút, úgy az autóbuszok is nagy népszerűségnek örvendtek a 20. század második felében.
Forrás: Fejér Megyei Hírlap, 1969 |
Amiben országos elsők lettünk, aztán elbuktuk
Ugrottunk egyet az időben, de szintén érdekes vizeken hajózunk. 2001-ben adott hírt a Világgazdaság arról, hogy Magyarországon elsőként nálunk, Móron tesztelik a chipkártyás bérletrendszert a helyi közlekedésben. Bizonyára vannak, akik emlékszenek is erre az időszakra. Teljes üzemben 2006-tól használták az új technológiát, amely úttörőnek számított a magyar tömegközlekedésben. A műanyag kártyák és a hozzájuk tartozó infrastruktúra MatávCom és a Microraab Rt. közös fejlesztéseként kerülhetett az Alba Volán Rt. helyi, majd később a Mór és Fehérvár között közlekedő buszjáratain alkalmazásra.
Forrás: Világgazdaság, 2001 |
Azonban úgy tudom, azért ez a megoldás sem volt tökéletes. A rendszer állítólag elég nehézkesen működött, de így is 9 évig élt és virult. A „kis Volánok” közlekedési központokba való tömörítésekor, 2015-ben ennek a technológiának leáldozott. A KNYKK Zrt. a továbbiakban nem kívánta alkalmazni ezt a megoldást. Indoklásuk szerint a vállalat „a régióban új, egységes Személyforgalmi Irányítási és Feldolgozó Rendszert vezetett be, melyhez a régi chip-kártyás rendszer adaptálása - elsősorban technikai okokból - nem indokolt, s az nem tehető kompatibilissé a várhatóan bevezetendő Nemzeti Személyszállítási Intelligens Közlekedési Rendszerek Platformjával sem”.
Forrás: Fejér Megyei Hírlap, 2015 |